De Autobrief II, waarin staat wat er de komende jaren allemaal gaat veranderen op het gebied van autobelastingen, is uit. Twee amendementen zorgen voor evenzoveel wijzigingen in het oorspronkelijke plan.

Het instanthouden van het halftarief voor de motorrijtuigenbelasting voor PHEV’s tot 2020 is van die twee de voornaamste. Aanvankelijk zou dat voordelige tarief in 2019 overgaan in een driekwartstarief, maar dat is nu dus een jaar uitgesteld. De korting geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer, een waarde die alleen door plug-inhybrides – op papier- wordt gehaald. Als belangrijke motivatie voor dit besluit geldt dat de aanschaf van een tweedehands plug-in hiermee aantrekkelijker wordt gemaakt voor particulieren.

Het tweede amendement betreft de bpm-afbouw. De ‘aanschafbelasting’ wordt tot en met 2020 met 12 procent verlaagd, maar daarin zijn de dieseltoeslagen niet langer opgenomen. De belasting op nieuwe dieselauto’s zakt dus minder snel dan die op benzine-exemplaren, waardoor het gat tussen de twee nog groter zal worden.