Verhoging bijtelling heeft direct veel effect

De nieuw verkopen van plug-in hybrides zijn dit jaar dramatisch gedaald. Het aandeel van plug-in hybrides daalde van 4,8% van de nieuw verkochte personenauto’s in 2016 naar slechts 0,3% in de eerste twee maanden van dit jaar.

In 2015 bereikte de populariteit van plug-in hybrides een hoogtepunt; dat jaar was 8,8% van alle nieuw verkochte personenauto’s een plug-in hybride. Er zijn in 2015 bijna 40.000 nieuwe plug-in hybrides afgeleverd in Nederland. In 2016 zijn de bijtellingsregels al flink aangescherpt, waarmee de bijtelling voor de meeste plug-ins van 7% naar 15% ging. Dit had al grote gevolgen voor de verkopen. Ondanks dat er meer plug-in modellen op de markt kwamen, daalde het aandeel van deze auto’s van 8,8% naar in totaal 4,8% van alle nieuw verkopen. In de eerste twee maanden van 2017 zijn er slechts 211 nieuwe plug-in hybrides geregistreerd. Dat is nog maar 0,3% van alle verkopen. De reden hiervoor is dat de bijtelling voor alle plug-in hybrides sinds 1 januari is verhoogd naar 22%, hetzelfde percentage dat geldt voor benzine- en dieselauto’s.

Alleen verkopen duurste modellen houden stand
Van veel plug-in modellen die in 2016 nog erg populair waren zijn er dit jaar nog slechts enkele nieuwe auto’s geregistreerd. Wanneer de verkopen in de eerste twee maanden van dit jaar worden vergeleken met de laatste twee maanden van 2016, is er bij de meeste modellen nog minder dan 1% van die aantallen over.

Nieuw verkopen van de populairste plug-in modellen van 2016:

image

Bron: VWE Automotive

De modellen waar de terugval het kleinst blijft, zijn de zwaarste en duurste plug-in hybrides. Van de Mercedes-Benz S 500e en GLC 350e Plug-in Hybrid’s zijn er in de eerste twee maanden van dit jaar exact evenveel verkocht als in november en december 2016. Van de plug-in varianten van de Porsche Cayenne en Mercedes-Benz GLE stegen de verkopen zelfs. Een reden hiervoor is dat deze auto’s vorig jaar al in de 21% bijtellingsklasse vielen. De verhoging naar 22% in 2017 is in verhouding dus veel kleiner.

Volledig elektrische auto’s nu populairder
Doordat de bijtelling voor volledig elektrische auto’s (4%) dit jaar onveranderd is gebleven zijn de verkopen hiervan stabiel. Zowel in 2016 als in de eerste twee maanden van dit jaar is 1,1% van de nieuw verkochte personenauto’s volledig elektrisch. Daarmee is dit type auto in 2017 opeens populairder dan de plug-in hybride. Maar het laat ook zien dat de vraag niet massaal is verschoven van plug-in naar volledig elektrisch door de veranderde bijtelling. Het aandeel auto’s zonder stekker is gestegen van 94,1% over geheel 2016 naar 98,6% dit jaar.

De in 2017 meest nieuwe verkochte auto’s met stekker:

image

Bron: VWE Automotive

Dat de zes meest verkochte modellen met stekker allen volledig elektrische auto’s zijn, geeft aan hoe de markt in 2017 is veranderd. Opvallend is verder dat alle plug-in hybride modellen binnen deze top 10 SUV’s zijn. Twee derde van alle in 2017 verkochte plug-ins is een full-size SUV.

Export hybride occasions
Eerder deze week publiceerde VWE en Finnik al over de grote hoeveelheid hybride ex-leaseauto’s die worden geëxporteerd. Zie hier het volledige artikel in het AD. Door de combinatie van deze export en het instorten van de nieuw verkopen zal het aantal plug-in hybrides in ons land komen jaren behoorlijk afnemen.

N.B. alle cijfers in dit bericht hebben betrekking op nieuw verkopen van personenauto’s. In alle cijfers van plug-in hybrides zijn elektrische auto’s met range extender inbegrepen.

Bron:VWE