Iedereen heeft er wel eens over gehoord. Een auto importeren uit Duitsland is interessant. En het is ook zeker niet moeilijk en je kan veel geld besparen. Er gaan vele verhalen rond over hoe het werkt en de voordelen ervan. Tik wat zoekwoorden hierover in op Internet en je krijgt een stortvloed aan informatie. Wat direct opvalt is dat er ook veel tegenstrijdige verhalen te vinden zijn. Wat klopt er nu eigenlijk wel en wat niet? Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over de import van een auto uit Duitsland.
Deze vraag laat zich met ja en nee beantwoorden. Dat roept dus vragen op. Het beste kan je zelf eerst helder proberen te krijgen wat je eigenlijk zoekt en je vervolgens de vraag stellen of het zin heeft iets dergelijks uit het buitenland te halen. Zoek je iets speciaals of unieks wat niet in Nederland te vinden is, dan is het antwoord makkelijk. Maar in de praktijk zal het vaak niet om dergelijke auto’s gaan. In het algemeen geldt dat hoe jonger de auto is en hoe hoger de cataloguswaarde (1), hoe voordeliger het is de auto uit Duitsland te halen. Is de auto al vele jaren oud en heeft deze veel gereden dan is het al snel niet meer interessant. Tenminste als we het over de financiële kant hebben. Een andere reden kan bijvoorbeeld zijn de technische staat of het uitrustingsniveau.
Waarom mensen een auto importeren?
Als we naar de cijfers kijken, ruim 220.000 geïmporteerde auto’s in 2018 (2), dan moet er toch iets zijn waarom het lonend is. En dat is het ook. Verreweg de meeste import auto’s komen uit Duitsland. Daar zijn de dealer auto’s auto vaak het scherpst geprijsd, soms wel tot 30% goedkoper dan in ons land. Ook met de BPM valt voordeel te behalen. De BPM schrijft de eerste levensjaren van een auto sterk af (3) waardoor veel minder BPM betaald hoeft te worden dan voor een nieuwe auto.
Met deze prijsvoordelen zijn we er nog niet. Het uitrustingsniveau, alle gemonteerde opties, is vaak veel voller dan in Nederland. Daar komt dan nog bij dat vooral de liefhebbende Duitsers de auto’s goed onderhouden, waardoor deze nog in een zeer goede staat zijn. Totaal kan de besparing met een import auto uit Duitsland wel oplopen van honderden tot duizenden en soms tot wel tienduizenden euro’s vergeleken met dezelfde auto in Nederland.
Hoe populair is auto import uit Duitsland?
Autobedrijven halen al vele jaren auto’s uit het buitenland. De laatste tijd hebben ook particulieren en ondernemers deze route ontdekt. De mensen die het regelmatig doen zijn bekend met het proces en weten waar op te letten. Toch is het vaak niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. Waar het om gaat is dat de auto uiteindelijk op Nederlands kenteken komt tegen vooraf bekende kosten.
Dat laatste klinkt eenvoudig maar onze ervaring heeft geleerd dat het hier vaak mis gaat. Bijvoorbeeld hoe weet je nu vooraf welk BPM-bedrag (4) de Belastingdienst in rekening brengt? Of hoe zorg je ervoor dat je de laagste BPM betaalt? Of hoe weet je of de Duitse verkoper betrouwbaar is en je daar de juiste prijs betaalt? Welke bijkomende kosten kan je verder nog verwachten? Of voor de ondernemer, wat wordt de fiscale waarde (5) van de auto? Wij kunnen je helpen met dit soort vragen, maak daarvoor gebruik van ons gratis importadvies.
Zoals je bovenstaand al hebt kunnen lezen kan het interessant zijn om een auto te importeren. Voor elke situatie kan dit anders zijn. De ene persoon heeft een unieke oldtimer gevonden en haalt deze daarom uit het buitenland. De ander heeft een 8 maanden oude auto gevonden, helemaal vol met opties en met 7.000 kilometers op de teller. Daarmee bespaart hij wel 25% vergeleken met dezelfde auto in Nederland. Of wat te denken van een 3 jaar oud exemplaar met slechts 50.000 kilometer voor minder dan 40% van de oorspronkelijke nieuwprijs.
Kortom een import auto uit Duitsland heeft vele voordelen, de belangrijkste zijn;
besparing van duizenden euro op de aanschaf,
groot aanbod en lage kilometerstanden,
stijlvolle uitrusting, meer opties,
grote afschrijving op de BPM,
goed onderhouden.
Hoe vind je een auto in Duitsland?
Het aanbod in Duitsland is gigantische vergeleken met dat in Nederland. Op de grootste Duitse auto advertentie site zijn wel meer dan 1.5 miljoen occasions te vinden. Het zoeken naar auto’s in dit aanbod is een leuk proces. Verstandig is vooraf voor jezelf goed in kaart te brengen waarnaar je zoekt. In ieder geval van belang zijn zaken als het budget, wat zijn de minimale wensen en opties, welke maximale leeftijd en dergelijke. Vanzelfsprekend staat de Duitse vraagprijs bij de advertentie vermeld. Als de BTW nog verrekenbaar is (Mehrwertsteuer ausweisbar), dan zie je meestal naast het brutobedrag ook het exclusief BTW-bedrag staan. Kijk ook goed of de auto bij een particulier staat of bij een autobedrijf. Bij een particulier staat vaak minder informatie in de advertentie, vaak is de uitvoering summier omschreven en zijn de foto’s minder duidelijk.
Lastig is het om de juistheid van de informatie, de technische staat van de auto en betrouwbaarheid van de verkoper in te schatten. Bij een particuliere verkoper is dat helemaal moeilijk. Eigenlijk zal je er uiteindelijk altijd heen moeten en is het verstandig een aankoopkeuring te laten doen. Dan is ook altijd de hamvraag wat de auto geheel rijklaar op NL-kenteken gaat kosten. De grootste bijkomende kostenpost is vaak de BPM.
Zoekmachine met prijzen inclusief BPM
Om het makkelijk te maken hebben wij al een voorselectie gemaakt in onze zoekmachine van auto’s bij de door ons geselecteerde leveranciers in Duitsland. De leveranciers voldoen aan de door ons gestelde criteria. De auto’s worden aangeboden met fabrieksgarantie of de mogelijkheid van aanvullende garantie en geleverd tegen een vooraf berekende rijklaarprijs op NL-kenteken. Dus alle kosten van auto import uit Duitsland zijn inbegrepen, ook de BPM. Wij regelen dan het gehele traject voor je.
Het kan natuurlijk zijn dat je niet direct de juiste auto in onze zoekmachine kan vinden. Of misschien staat je favoriete auto wel in een ander land. Je kan zelf op zoek gaan op de diverse auto sites maar je kan ook gebruik maken van onze zoekservice. Deze is geheel kosteloos en vrijblijvend. Bij het plaatsen van een zoekopdracht gaan wij voor je op zoek en sturen je een aanbod van beschikbare auto’s op basis van rijklaar prijzen op Nederlands kenteken. Als je zelf een auto gevonden hebt, voeg je de link toe aan de zoekopdracht.
Een gebruikte auto kopen en importeren, hoe moet dat?
Nadat je een auto gevonden hebt, volgt er een heel proces. Het lijkt op het eerste gezicht eenvoudig maar in de praktijk zijn vele handelingen noodzakelijk. Voor autobedrijven die dit op regelmatige basis doen is de werkwijze en de hierop betrekking hebbende regelgeving niet echt ingewikkeld. Voor particulieren ligt dit toch vaak anders, zij lopen tijdens het traject tegen vele vragen aan en moeten oppassen niet zelf weer het wiel uit te gaan vinden. Voorkomen moet worden het maken van onnodige kosten. Een probleem is dat de informatie op Internet vaak niet juist of niet volledig is. Ook kom je veel tegenstrijdigheden tegen. Zelfs telefoontjes naar de instanties als RDW(6), belastingdienst (7) of ANWB (8) geven vaak geen of geen juiste antwoorden op de vele vragen. Globaal laten de stappen van aankoop en import zich als volgt beschrijven:
Zelf controleren of importauto betrouwbaar is?
Na het vinden van een geschikte auto wil je als koper natuurlijk weten of alles klopt. Allereerst wil je duidelijkheid over de complete uitvoering van de auto. Vragen als bijvoorbeeld zit inderdaad die trekhaak erop zoals dat in de omschrijving van de advertentie staat? En is dit een vaste trekhaak of afneembare? Van groot belang is ook of de auto ongeval- en schadevrij is. En als er wat gebeurd is, is dat dan weer degelijk hersteld? Ook wil je vanzelfsprekend duidelijkheid over de technische staat, kilometerstand en het onderhoud. Vele zaken dienen dus uitgezocht worden.
De BPM is zeker voor jonge auto’s een grote kostenpost. Dit laat zich niet eenvoudig berekenen, ook omdat de belastingdienst in het verleden vele malen het BPM-regime heeft gewijzigd. Er zijn vele tools hiervoor op Internet te vinden, maar je zal zien met vaak grote verschillen in de uitkomst. De belastingdienst accepteert meerdere rekenmethodes. Hierbij mag de voordeligste gekozen worden wat het ook weer complex maakt. Om zekerheid over de (laagste) BPM te krijgen zal je in vele gevallen een specialist moeten raadplegen. Hierbij kan je gebruik maken van onze gratis importadvies.
In de meeste gevallen zou het de voorkeur hebben een auto bij een merkdealer of autobedrijf te kopen. Veelal is de informatie completer en in de meeste gevallen is er sprake van garantie. Toch zijn soms ook aanbiedingen van particulieren interessant, zeker als ze om een reden van de auto af moeten, bijvoorbeeld als ze al een andere gekocht hebben.
Zeker bij het importeren van een auto geldt dat alle papieren moeten kloppen. Ontbreekt er iets of kloppen de documenten niet, dan is het niet mogelijk de auto op Nederlands kenteken te krijgen. De Duitsers zijn het gewend een prijsonderhandeling te doen, alleen moet je hier geen grote wonderen verwachten. Het is makkelijker er iets bij te krijgen (bijvoorbeeld een set winterbanden of een onderhoudsbeurt) dan dat er veel van de prijs af gaat. Zorg er in ieder geval voor dat je een fatsoenlijke koopovereenkomst en factuur krijgt.
Het transport van Duitsland naar Nederland
Als je de auto hebt aangekocht in Duitsland zijn er simpel gezegd twee mogelijkheden om deze naar Nederland te krijgen. Je kan de auto op transport zetten met een vrachtwagen/oplegger of de auto over de weg naar Nederland rijden. De eerste optie is de meest makkelijke. Nadeel is soms wel dat het wat langer duurt voordat de auto er is en dat het afhankelijk van de afstand een aardig bedrag kan kosten. Bij aankoop van de auto in Duitsland gaat het kenteken eraf. Voor het rijden over de weg kan in Duitsland een tijdelijk kenteken met WA-verzekering gekocht worden, het zogenaamd 5-daags kenteken.
Rijden over de weg
Maar er ontstaat ook direct een probleem. Met dit kenteken mag je overal in Europa rijden behalve in Nederland. De regelgeving is in Nederland een grijs gebied, de politie/KLPD/verkeershandhavers dienen, vooral in de grensstreken, steeds meer boetes (9) uit en er volgt vaak ook een boete voor de BPM. Vaak moet je dan ook de auto laten staan. Een oplossing hiervoor is op de grens het kenteken te wisselen voor een zogenaamd eendaags kenteken (10)van de RDW. Dit kan vooraf aangevraagd worden. Wel dient nog voor een adequate WA-verzekering gezorgd te worden. Veelal kan dit bij je eigen verzekeraar op basis van het chassisnummer en koopcontract. Let op met dit RDW-kenteken mag niet in het buitenland gereden worden. Wil je al deze rompslomp voorkomen dan kunnen wij het traject voor je verzorgen. Voor een prijsopgave kan je gebruik maken van onze gratis kostenberekening.
Invoer bij de RDW
Als de auto uiteindelijk in Nederland is, wil je er natuurlijk zo snel als mogelijk een kenteken op en met de auto en gaan rijden. Hiervoor zal de auto eerst naar een RDW-keuringsstation moeten. Dit kan sinds kort alleen nog op afspraak. Hou er rekening mee dat daar enige tijd overheen kan gaan voordat je terecht kunt. Tijdens de afspraak bij de RDW wordt de auto op een aantal zaken gecontroleerd, met name op de juiste identiteit van de auto. Dit betreft onder andere zaken als is het inderdaad de auto behorend bij chassisnummer, de bijbehorende papieren en de technische specificaties. Heeft de auto is vereiste Europeesche type goedkeuring (11) of niet? Heel belangrijk voor de vaststelling van de BPM is dat de juiste CO2 uitstoot waarde(n) worden geregistreerd. Voor alle jonge auto’s is dit namelijk voor de Belastingdienst de grondslag voor de vaststelling van de hoogte van de BPM.
Aangifte bij Douane
Vervolgens dient aangifte (12) te worden gedaan bij de belastingdienst voor de BPM. Hiervoor zijn op de site van de belastingdienst formulieren beschikbaar. Dit moet volgens één van de methodes welke zijn goedgekeurd door de belastingdienst. De voordeligste methode mag worden gebruikt. Daar zit ook direct een probleem voor de particulier. Deze beschikt in de regel niet over de programmatuur om dit te berekenen. In vele gevallen is het noodzakelijk een import specialist hiervoor te raadplegen. Hiervoor kan je natuurlijk bij ons terecht.
Als alle stappen zijn doorlopen en alles klopt zal je de verschuldigde BPM moeten betalen aan de belastingdienst. Als de betaling is gedaan zal je een aantal dagen daarna van de RDW de kentekeninformatie ontvangen. De laatste stappen zijn dan nog het laten maken van de kentekenplaten en niet onbelangrijk de auto verzekeren. En dan gaat het genieten pas echt beginnen, je kan met de auto gaan rijden.
Wil je meer weten over onze auto import service?
Het zelf verzorgen van het gehele traject is best wel te doen. Als je onbekend bent met de werkwijze zal je onderweg vele valkuilen (13) tegenkomen. Soms moet je een lange adem hebben en vooral veel tijd. De rode draad in het verhaal is dat je ervoor moet zorgen in alle delen van het traject dat alles klopt.
Denk niet als er iets ontbreekt (bijvoorbeeld een deel van de originele papieren), dat komt straks wel goed. De praktijk leert dat in veel gevallen een beroep (moet) worden gedaan op een importspecialist. Veelal is dit ook lonend, want hiermee kan worden voorkomen dat er onverwachte of te hoge kosten moeten worden gemaakt. Een ander belangrijk punt is zekerheid bij verschillende delen van het traject. Wij kunnen het volledige traject of een deel daarvan voor de verzorgen. En vaak is dit ook nog goedkoper dan het zelf doen met de bijkomende voordelen van zekerheid, gemak en betrouwbaarheid. Wil je meer weten over auto import uit Duitsland, maak dan gebruik van ons gratis importadvies.
Ben je benieuwd hoe onze klanten denken over onze importservice?
Wij ontzorgen wij onze klanten door de import auto’s tegen rijklaar prijzen op Nederlands kenteken aan te bieden. In al die jaren hebben we al ruim 4.000 auto’s geïmporteerd. Enkele reacties van onze klanten.
Aston Martin Vantage
Audi TT Roadster
BMW 1-serie
“Goed service, snel en goed geholpen. Jacob besteedt veel aandacht aan het zoeken van de juiste auto. Al met al een aanrader!”
“Ik ben super tevreden met de complete service van Autoclick. Ik wilde graag een BMW invoeren, maar was redelijk specifiek in wat ik wilde hebben. Zij nemen de volledige zorg uit handen voor het zoeken van de auto’s die mogelijk zijn, de historie van de auto, op kenteken zetten en alles wat er verder bij komt kijken. Het is toch best spannend om een auto in te voeren via het buitenland, maar door Autoclick hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ook de inruil van mijn huidige auto was mogelijk. Ik kom hier zeker nog een keer terug voor mijn volgende auto.”
“De eerste keer dat wij met Autoclick te maken kregen, heeft men ons geholpen met de BPM-aangifte van een in te voeren auto. Daarmee realiseerden wij een directe besparing. Bij een volgende gelegenheid heeft Autoclick het volledige proces van invoer voor ons verzorgd. Wij zijn zeer enthousiast over de professionele benadering, advisering en geboden hulp. Een aanrader!”
“Het was de tweede keer dat ik een auto importeerde vanuit Duitsland. Hij stond na ongeveer 2 weken blinkend ter beschikking bij Autoclick. Erg mooi”. “Way to go, Autoclick!”
Auto van buiten de EU
Auto’s die nieuw in de EU zijn geleverd, hebben een Europese typegoedkeuring. Deze kunnen daarmee zonder problemen in ieder Europees land worden geregistreerd. Dit geldt niet voor auto’s van buiten de EU. Als je een auto van buiten de EU haalt en wilt importeren in Nederland gelden er aanvullende regels. Dit kan in de praktijk uitdraaien op een flink bedrag aan extra kosten. Soms kan het toch interessant zijn. Zeker als je een vrijstelling hebt voor de BPM en BTW (14). Dit geldt met name als de auto meekomt in de verhuisboedel. De belastingdienst heeft hier regels voor opgesteld. Voldoe je hieraan dan geldt de vrijstelling.
Extra invoerkosten
Als je deze vrijstelling niet hebt waar krijg je dan mee te maken? Allereerst moet de auto natuurlijk getransporteerd worden, vaak zal dat transport over zee zijn. Eenmaal aangekomen in de haven dienen de invoerrechten en BTW te worden voldaan. De invoerrechten bedragen in vele gevallen 10% over de aankoopwaarde (zorg voor een factuur) en de BTW wordt berekend over de aankoopwaarde en de transportkosten. Ook krijg je te maken met douane en inklaringskosten. Al met al kunnen de kosten dus al aardig in de papieren lopen.
Hogere BPM
De grootste uitdaging zit in de BPM. In de meeste gevallen zal er geen Europese typegoedkeuring zijn voor de auto. Dat betekent ook dat er geen officieel bekende CO2-uitstoot is. In dergelijke gevallen zal de belastingdienst de uitstoot in de hoogste categorie inschalen met als resultaat een zeer stevig BPM-bedrag. Ook de RDW zal de auto niet zonder meer goedkeuren. Het mooiste is als je alsnog een Europese typegoedkeuring kan krijgen maar dat is in de praktijk vaak zeer lastig. Lukt dat niet dan moet de auto naar de RDW in Lelystad (15) voor een uitgebreide keuring met hoge kosten. Ook zijn er vaak technische aanpassingen nodig aan de auto. Soms is het zinvol de auto eerst in een ander EU-land te registreren en vervolgens naar Nederland te halen.
Is import van buiten EU zinvol?
Je moet je altijd de vraag stellen of het zinvol is een auto van buiten de EU te importeren. Bij een vrijstelling voor de BPM en BTW zal het snel lonend zijn. Hou er ook rekening mee dat de auto’s van buiten de EU vaak technisch niet hetzelfde zijn als die van binnen de EU. Dit betekent bij onderhoud of schade dat het verkrijgen van onderdelen langer kan duren of meer kan kosten. Wil je advies over het traject auto van buiten de EU, dan kan je hiervoor natuurlijk ook bij ons terecht.
Particuliere of zakelijke auto uit Duitsland?
Voor een particulier maakt het niet uit of een auto een zogenaamde BTW-auto is of niet. De particulier dient altijd de BTW te voldoen. Als alle eigenaren van een auto tot nu toe zakelijk zijn geweest (registraties op een BV of iets dergelijks) dan is in de meeste gevallen de BTW nog verrekenbaar. Zodra er een particuliere eigenaar is geweest, wordt het een zogenaamde marge auto en is de BTW niet meer verrekenbaar. Als op de Duitse advertentie site staat ‘Mehrwertsteuer ausweisbar’, betekent het dat het nog een BTW-auto is. Naast het brutobedrag wordt dan ook vaak het bedrag zonder BTW vermeld.
De belastingdienst en BTW
Is dat allemaal voor de particulier van belang? Nee dat is het niet, tenzij. Dat tenzij slaat op jonge auto’s met weinig kilometers. De belastingdienst ziet namelijk een auto jonger dan 6 maanden of minder dan 6.000 kilometer op de teller voor de BTW als nieuw (16). Dat betekent dat je over een dergelijke auto BTW moet betalen in Nederland. De BTW in Duitsland krijg je als particulier niet terug, dat betekent dus dat er tweemaal BTW betaald wordt! Dan wordt het wel een heel dure auto. Een voorbeeld, een auto van 8 maanden oud met 5.000 kilometer wordt voor de BTW door de belastingdienst als nieuw gezien, BTW betalen dus!
Bovenstaand probleem geldt niet als de auto zonder BTW gekocht wordt in Duitsland, de zogenaamde intracommunautaire levering. De BTW wordt dan verlegd naar Nederland, dit kan echter alleen als de auto zakelijk wordt aangekocht door een bedrijf wat BTW plichtig is (bijvoorbeeld een auto-import bedrijf). Dit bedrijf dient ook te beschikken over de juiste documenten hiervoor. Indien de auto voor een particulier bestemd is, wordt de auto vervolgens met BTW uit gefactureerd. De BTW wordt afgedragen in Nederland.
De particulier in bovenstaand voorbeeld voorkomt hiermee dat er twee keer BTW betaald dient te worden. Wel kost dit feitelijk 2% over het nettobedrag in Duitsland. In Duitsland is namelijk de BTW 19% en in Nederland 21%. Wij kunnen vanzelfsprekend dit voor u verzorgen.
De onderneming en BTW
Voor de ondernemer die zakelijk wil rijden is het van belang dat, van de aan te kopen auto, de BTW verrekenbaar is. Het moet dus een zogenaamde BTW auto zijn. Zolang de auto wordt gereden vanuit de onderneming, kan de BTW verrekend worden in de aangifte. Zo hoeft de BTW niet gefinancierd te worden. De onderneming dient vanzelfsprekend wel BTW plichtig te zijn. Op deze wijze is het investeringsbedrag voor de auto zo laag mogelijk. Wel gelden natuurlijk de bijtellingsregels zoals opgesteld door de fiscus voor het privégebruik. Hierbij is dan weer de fiscale waarde van de auto van belang. Bij een import auto is deze vaak wat lager dan voor dezelfde auto in Nederland.
Wil je zakelijk gebruik maken van de voordelige bijtellingsregels uit een eerder jaar? Dat kan door een auto uit dat jaar te importeren. Vanaf datum eerste toelating van de auto geldt het bijtellingstarief gedurende 5 jaar. Wil je hier meer over weten, maak dan gebruik van ons gratis import advies.
Wat is jou ervaring met het berekenen van de BPM? Laat een reactie achter.
Waardevol artikel? Doe ons een plezier en deel het artikel op sociale media.
Hartelijk dank voor uw aanvraag voor een Gratis Import Advies.
Wij gaan direct voor je aan de slag en laten je weten wat het BPM bedrag is op de auto.
Dit doen wij geheel kosteloos voor je.
Ook zullen we de totale importkosten voor je berekenen met de mogelijkheid voor transport, aankoopbemiddeling en het geheel rijklaar bij je thuis afleveren van de auto.
Zo weet je exact wat de totale kosten zijn van de te importeren auto.