oktober 2014
In de brief die het ministerie van Financiën heeft verspreid, stelt Wiebes dat hij op korte termijn wel de aanpassingen bekendmaakt die gelden voor het tussenjaar 2016. De nieuwe regels voor 2017 worden in het ergste geval pas op Prinsjesdag 2015 openbaar gemaakt. Dat betekent dat autokopers en de autobranche voorlopig niet weten waar zij aan toe zijn, en dat veroorzaakt voortdurende onrust op de automarkt, die herstel van de autoverkoop sterk in de weg staat.
Ook de autobranche is onaangenaam verrast. Hans Vervoorn, woordvoerder Fiat Group Automobiles: „Waar we dachten dat het in 2016 klaar was met de verstorende regels, komt daar nu nog een jaar bij. Veel dealers staat het water tot aan de lippen. Deze houden het niet nog een jaar langer vol.”
Ook Jacques Geijsen van Pon’s Automobielhandel, onder meer verdeler van de merken Volkswagen en Skoda, had gehoopt op een beleid dat minder gestuurd wordt door de overheid. Geijsen: „Het aanbod auto’s met een dusdanig lage C02-uitstoot neemt de komende tijd toe. Vooral de zakelijke markt zal zich in 2015 en nu dus ook in 2016 blijven richten op auto’s waar een 7% of 14% bijtellingtarief voor geldt.”