4 januari 2008
Goedkoop autorijden kan | Het Financieele Dagblad Door: Jongh, H. de Hans de Jongh Nederland ontdekt de parallelimport van auto’s. Een manier om duizenden euro’s te besparen. Amsterdam Het is ’s ochtends vroeg en de wachtkamer bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) in Amsterdam zit vol. Dagelijks melden zich tussen de 25 en 30 mensen bij dit keuringsstation om hun auto te importeren. Door het internet is het steeds makkelijker om een occasion over de grens te vinden. En een aankoop in Duitsland of België legt geen windeieren. De auto’s daar zijn stukken goedkoper. Weliswaar moet bij invoer hier afgerekend worden met de Belastingdienst, maar per saldo resteert nog steeds een aanzienlijke winst, zeker als het om dure auto’s gaat. ‘Ik denk dat ik er een goede € 5000 mee heb verdiend’, zegt een bezoeker die een Volvo V70 in Düsseldorf heeft gekocht. ‘Je gaat een paar keer met de trein op en neer en je hebt je keuze zo gemaakt’, aldus deze arts, die anoniem wil blijven om jaloerse blikken in het ziekenhuis te voorkomen. De groeiende populariteit van een internationale autoaanschaf, brengt echter ook problemen met zich mee. Een toenemend aantal mensen begint er onvoorbereid aan, constateert men bij de RDW. Nog al wat kopers hebben niet alle papieren van hun wagen meegekregen. ‘Dan zie je ze kijken: hoe krijg ik dat allemaal voor elkaar in het buitenland?’, aldus Romke van Vlaanderen van RDW. Voor wie tegen dit soort perikelen opziet, staat inmiddels een leger aan bemiddelaars klaar. Als paddenstoelen uit de grond zijn ze de laatste jaren opgekomen. Dat merkt bijvoorbeeld Autoclick uit Bussum, een specialist van het eerste uur. ‘We hebben zo’n 30% meer verkocht, maar we merken ook dat de concurrentie heviger wordt’, zegt verkoopadviseur Rik Stiegelis. ‘Vooral dealers gaan hetzelfde traject in.’ Bij Autoclick kunnen klanten zeggen welk soort auto ze willen hebben en dan gaan Stiegelis en zijn zakenpartner in het buitenland op zoek. Tegen een afgesproken prijs, variërend tussen de € 2000 en € 3000, wordt de wagen meestal binnen een paar weken als nieuw afgeleverd. Dit loont alleen als het om wagens gaat uit het duurdere segment, aldus Stiegelis. ‘Voor een Golfje heeft dit geen zin.’ Wie geen speciale wensen heeft en zelf een wagen op het internet heeft gevonden, kan goedkoper uit zijn. Deze kopers kunnen voor enkele honderden euro’s terecht bij bemiddelaars die enkel de administratie op zich nemen. Sommige particulieren vertrouwen zichzelf meer dan een onbekende bemiddelaar. ‘Als ik een bemiddelaar inschakel, zou ik denken: dan gaat een partij die ik niet ken voor mij onderhandelen met een partij die ik niet ken. Dan doe ik het liever zelf’, aldus een anonieme doe-het-zelver die niet wil dat zijn collega’s in de leasesector weten hoe hij aan zijn auto komt. Voor doe-het-zelvers is het zaak om alleen over de grens te kopen bij een gerenommeerde garage, zoals een erkende dealer, en daarna zo veel mogelijk informatie op te vragen, zoals een kopie van de kentekenpapieren. Koop ook alleen een auto met een fabrieksgarantie. ‘Mijn BMW had bijvoorbeeld een probleem met het ABS, maar dat is hier vervolgens keurig opgelost’, aldus de ervaringsdeskundige. ‘Eigenlijk is importeren heel simpel.