2 januari 2010
Naast de verschuiving van BPM naar MRB wordt de BPM omgebouwd van heffing op basis van catalogusprijs naar heffing op basis van CO2-uitstoot. Dit zal in vier jaar plaatsvinden, vanaf 2013 wordt de BPM uitsluitend geheven op basis van de CO2-uitstoot (zuinigheid) van een personenauto.
In 2010 eerste stap ombouw BPM naar CO2-grondslag Naast de verschuiving van BPM naar MRB wordt de BPM omgebouwd van heffing op basis van catalogusprijs naar heffing op basis van CO2-uitstoot. Dit zal in vier jaar plaatsvinden, vanaf 2013 wordt de BPM uitsluitend geheven op basis van de CO2-uitstoot (zuinigheid) van een personenauto. De eerste stap wordt in 2010 gezet. De bonusmalusregeling en de CO2-toeslag worden per 2010 afgeschaft en vervangen door een tarief per gram CO2-uitstoot. Daarnaast is in 2010 een deel van de BPM nog gebaseerd op de catalogusprijs (27,4% van de catalogusprijs). Zuinige auto’s krijgen in 2010 en 2011 een BPM-korting. In 2010 is deze korting € 750. Hiermee wordt het verschil in BPM tussen zeer zuinige auto’s (vrijgesteld van BPM) en zuinige auto’s niet te groot. Het gaat hier om benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km en dieselauto’s en aardgasauto’s met een CO2-uitstoot tussen 95 en 120 g/km.