Tweedehands auto uit buitenland razend populair, maar waarom?

19 juni 2017


Tweedehands auto’s uit het buitenland zijn razend populair. Het aantal auto’s dat we importeren uit Duitsland, Frankrijk en België blijft toenemen, ziet de Bovag. Hoe komt dat?
Een Volkswagen Polo uit Duitsland, of en Opel Astra uit België. In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er al ruim 98.000 gebruikte auto’s uit het buitenland gehaald, blijkt uit de laatste cijfers van de Bovag. Alleen al afgelopen maand ging het om ruim 17.300 auto’s, een stijging van 23,5 procent.

Mismatch
“De vraag naar auto’s uit het buitenland is groot”, zegt Paul de Waal van de Bovag. “Dat komt omdat het aanbod van tweedehands auto’s in Nederland niet overeenkomt met wat kopers zoeken. Er is een mismatch.”
“We hebben in Nederland met schaarste van bepaalde typen occasions te maken”, ziet ook Jurgen Vugts van AutoScout24.

Polo of Clio
Wie nu een tweedehands auto wil kopen, is vooral op zoek naar een compacte auto. Bijvoorbeeld een Audi A1, een Mini Cooper, een Volkswagen Polo of een Renault Clio. Liefst op benzine en maximaal vier jaar oud. Maar die auto’s zijn hier maar beperkt beschikbaar. Bij AutoScout24 is het aanbod in dat segment bijvoorbeeld met 9 procent gedaald.
Dat komt omdat de markt voor tweedehands auto’s in Nederland voor een groot deel gevuld wordt uit de leasemarkt. En daar reden vanwege een gunstige bijtelling veel diesels en hybriden rond. Maar juist aan die auto’s is weinig behoefte. De Waal: “Nu die auto’s op de markt voor gebruikte auto’s komen, is er amper vraag naar bij particulieren.”

Nieuw kenteken
Het gevolg: compacte auto’s worden massaal uit het buitenland geïmporteerd. Door particulieren, maar vooral ook door autohandelaren en bedrijven die zich in import gespecialiseerd hebben.
Die wagens moeten vervolgens op kenteken worden gezet bij de RDW. Daar wordt gekeken naar de papieren, de eventuele schade die een auto heeft, en de waarde van de auto. In 2011 werden nog ruim 90.000 auto’s uit het buitenland geïmporteerd, in 2016 waren dat er al ruim 179.000. Voor 2017 worden nog hogere aantallen verwacht.

Prijs
Het aanbod van gebruikte auto’s in het buitenland is dus groter, maar scheelt het ook in prijs? “Ze zijn niet per se voordeliger”, aldus De Waal. Zo moet je over relatief nieuwe tweedehands auto’s alsnog in Nederland BPM afdragen.
Maar een tweedehands auto is natuurlijk niet meer zoveel waard als een nieuw model, en daarom betaal je ook minder BPM. Bovendien heb je meer kans op een goed geprijsde aankoop, omdat het aanbod in het buitenland groter is.
Bron: RTL Z