WLTP, NEDC en CO2 uitstoot – wat gaat er veranderen in 2020?

20 november 2019.


Er is veel te doen rondom de CO2 uitstoot en de berekeningswijze van de BPM bij een import auto. Al sinds jaren wordt de CO2 uitstoot vastgesteld volgens de NEDC methode. De uitkomst volgens deze methode bleek niet goed overeen te komen met de praktijkwaarden. Daarom is ervoor gekozen een nieuwe methode te ontwikkelen, de WLTP, die beter bij de praktijk aansluit. Per september 2017 wordt de CO2 uitstoot voor nieuwe auto’s berekend aan de hand van de WLTP. Gebleken is dat voor dezelfde auto de WLTP waarden significant hoger zijn dan die volgens de NEDC methode. Dit betekent dat als de BPM met de nieuwe WLTP uitkomst wordt berekend, voor dezelfde auto flink meer betaald dient te worden.

Daarom heeft de regering besloten voor een overgangsperiode, tot juli 2020 wordt de BPM berekend volgens de NEDC waarden. De fabrikanten vermelden op dit moment vaak beide CO2 waarden op het CVO. Zolang de NEDC waarde bekend is, leidt dit niet tot een hogere BPM. Op het buitenlandse kenteken staat de CO2 waarde in vele gevallen vermeld. Voor auto’s na 1 september 2017 kan dit de WLTP of de NEDC waarde zijn. Welke waarde dit is, is vaak niet te zien. Het CVO moet hier uitkomst in bieden. Zonder CVO bestaat de kans dat er te veel BPM betaald wordt.

Vanaf juli 2020 wordt de BPM op basis van de WLTP waarde berekend. Als de BPM heffingstabellen niet worden aangepast, zal de te betalen BPM significant stijgen voor dezelfde auto. De huidige inschattingen liggen rond de 10% alhoewel dat per auto erg kan verschillen. Onderzoeken van de RAI vereniging den de BOVAG laten dit ook zien. De overheid heeft destijds belooft dat de omzetting budget neutraal zou verlopen. De uitkomst van de onderzoeken wordt door de staatssecretaris betwist. In de loop van 2020 zal blijken hoe dit gaat uitpakken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *